Angrerett og retur
Angrefristen er på 14 dager, etter Norsk lov. Vi anbefaler å sende e-post/brev, så har du det skriftlig. Når du angrer et kjøp bør du benytte angreskjema. Det finner du her: Angreskjema Skal du angre et kjøp, kontakt oss og få et retur nr, eller bruk ordre nr ditt som retur nr. Angrefristen løper fra den dagen du mottar varen(e). Skal du returnere pga feil på vare kan du sende den i retur sammen med ordrebekreftelsen din. Du må da, om mulig, oppgi hva som er feil med varen. Slik at det går raskere å finne ut av det. Vi fraråder på det sterkeste å sende retur som brev, da brev ikke kan spores. Vi erstatter derfor ikke returer som kommer bort i postgangen. Send oss gjerne sporing nummer når du har returnert en sending til oss. Være seg om det er på grunn av angrerett eller feil på en vare.
NB! Man har ikke angrerett på varer som mat, humle, gjær og malt! Har du bestilt malt, humle eller gjær og ikke henter det, enten i vårt hentelager, eller på posten, vil du allikevel bli fakturert for det!
Ved bruk av angrerett eller reklamasjon skal du sende produktene til:
Bristol AS (Beergear.no)
Enggata 33
1636 Gamle Fredrikstad
Når du benytter angreretten er dere: Ansvarlig for at varen(e) og emballasje er i samme forfatning som da dere mottok den. Dere kan ikke bruke varen, men naturligvis kan dere undersøke den forsiktig. Det betyr at du kan behandle produktet på samme måte som du ville kunne gjøre, i en fysisk butikk. En vare som er brukt utover dette, og blir returnert til oss, vil ikke gi full tilbakebetaling. Vi vil da fastsette tapet på varen, og tilbakebetale resten. Er varen mangelfull, eller vare eller emballasje er skadet / eller tatt i bruk kan angreretten helt eller delvis frafalle. Det vil si at du kan bli trukket for tapet vi mener varen er påført, eller returen kan bli avvist. Dette gjelder også om varen skades eller blir borte på grunn av uforsiktig håndtering, av dere. Da frafaller angreretten. Derfor fraråder vi på det sterkeste å sende returer som brev. Bruk pakke med sporing nr, og send oss gjerne sporing nummer på e-post! Du må selv dekke kostnader ved retur.
Slik returnerer du en ordre, eller deler av den, for å forholde deg til angrerett loven.
- Kontakt oss, og gi beskjed om at du vil angre kjøpet. Da går ting raskere.
- Bruk ordre nr som «angre nummer». På den måten blir behandlingen mer effektiv.
- Send ordren til oss. Du må selv dekke retur kostnadene.(Gjelder ikke ved garanti / Reklamasjon!) Pakke-sporing anbefales!
- Etter at vi har mottatt ordren din vil du bli kreditert innen 14 dager ved angrerett.
- Har du valgt Klarna faktura er det viktig at vi har returen i god tid før denne forfaller. (Om du angrer kjøpet) Ellers må du først betale, for så og få tilbake pengene dine!
Henter du ikke ordren din på postkontoret forholder du deg ikke til angrerett loven!
- Ordren din vil da bli sendt i retur til oss, av posten.
- Vi vet ikke hvorfor, og det har gått over 14 dager.
- Du mister også retten til å gå fra avtalen.
- Du må da betale porto begge veier + 250,- for håndtering.
- Resten av pengene vil bli kreditert.
Reklamasjon Hva sier forbrukerrådet
-
Hva skyldes feilen?
Er det en fabrikasjons-feil, eller du har ikke fått det du har betalt for, må selgeren ordne opp. Alt skal være som selgeren har sagt gjennom annonsering, i butikken og andre steder, og du skal ha fått all viktig informasjon.
Hvis du kjente til feilen, eller den skyldes noe du har gjort, eller et uhell, må du ta regningen selv. Du kan eventuelt sjekke om du har en forsikring du kan benytte.Klagefristen er to eller fem år
- Du kan klage i to eller fem år hvis du har kjøpt av en profesjonell selger (forbrukerkjøpsloven).Hvor lenge du kan klage avhenger av hvor lenge tingen er ment å vare ved vanlig bruk. Sofa og mobiltelefon er eksempler på varer med fem års klagefrist.
- Du har to års klagefrist når du kjøper noe fra en privatperson (kjøpsloven).
Hva kan du kreve?
Så snart det er slått fast at feilen er selgerens ansvar, skal han tilby reparasjon eller ny vare. Det skal du få innen rimelig tid. Det skal ikke være til vesentlig ulempe for deg, og selger kan normalt ikke forsøke å reparere den samme feilen mer enn to ganger.
Klarer ikke selgeren å reparere eller å gi deg en ny vare, kan du få et prisavslag eller pengene tilbake. Du kan da be om forsinkelsesrente, men selgeren kan også redusere beløpet for den tiden du har kunne bruke varen. Hvis du har fått utgifter på grunn av feilen, kan du også be om erstatning. Utgiftene må da ha vært nødvendige.